Du kan aldri være godt nok forberedt

Bloggen

Du kan aldri være godt nok forberedt

Vi fortsetter med det viktige tema, som går på å planlegge og være forberedt til triatlonkonkurranser. Det blir en god blanding av valg av riktig utstyr, tilpassing og ikke minst også hvordan kroppen din skal være klar for den store oppgaven. Det hjelper lite med god planlegging av utstyr, om kroppen ikke er klar. Men sykkel får mye plass i artiklene mine, men dette kommer kort og godt av at det er sykkelen som krever mest tilpassing og vedlikehold. Men alle detaljer er like viktige, og en liten glipp kan ødelegge alt sammen for deg – og at du i verste fall må bryte triatlonkonkurransen du har lagt ut på.

Sykkelutstyr

Sykkelutstyr

Det er en fordel å investere i en god tempohjelm, denne er formet slik at vindmotstanden blir minst mulig. Dette er kanskje ikke noe man trenger å tenke på til sin første triatlonkonkurranse, men heller når man skal knipe ned på sekunder på sluttiden sin. Bruk tettsittende klær, og som vi vet er jo de fleste modeller innen sykkeltøy ganske så tettsittende. Flaskestativ kan med fordel monteres bak sykkelsete, en liten detalj som også bidrar til en mer aerodynamisk sykkel. Selv om det ikke regner, er det en fordel med sko overtrekk.

Sykkeldekkene er viktige

En sykkel som triller dårlig er nesten det verste som kan skje, eller kanskje vi skal si ruller dårlig. Man kan kjøpe så dyre hjulsett man bare har råd til, men med feil lufttrykk og/eller dårlig kvalitet på dekkene – så ruller man ikke optimalt. Rullemotstand er et mye brukt ord, og denne motstanden skal naturlig nok være så liten som overhode mulig.

De fleste produsenter av sykkeldekk, sier at 7-8 bar er det optimale for at sykkelen skal rulle best mulig. Det skal være oppgitt antall bar på dekkene også, og om du er i tvil så spør hos forhandler eller andre kyndige folk på sykkel og sykkelutstyr. Man kan med fordel ha noe mer trykk i bak dekket, og vi snakker da om cirka 0,3 bar mer. Dyrere dekke ruller uten unntak bedre enn de rimelige, så om man tar seg råd til ett dyrt hjulsett – så bruk noen hundrelapper ekstra på dekkene også.

Gjør kroppen klar

Det hjelper svært lite om man har kontroll på alt utstyr, om kroppen din ikke er klar for den store kraftanstrengelsen som venter. Dette med opplading, kosthold og drikke, er et stort og viktig tema. Jeg skal derfor skrive minst èn artikkel om dette senere, for uten riktig mat og drikke vil du ikke kunne prestere godt i triatlon – så enkelt er det.

Unngå å gå tom

Jeg har selv en del erfaring med sykling, men da hovedsakelig lange distanser som Styrkeprøven Trondheim – Oslo. Men dette kan sammenliknes med Triatlon, med det mener jeg hvilke påkjenninger og anstrengelser kroppen blir utsatt for. Jeg vet selv veldig godt hva som kan skje med en kropp som går tom, enten om det er mangel på mat eller drikke eller begge deler. Inntil vi treffes igjen, så er det bare å fortsette med treningen folkens!

Tilbake til toppen

fjernefarvann © 2019