Hvordan få seg en billig og bra triatlonsykkel

Bloggen

Hvordan få seg en billig og bra triatlonsykkel

Det finnes sykler i alle prisklasser og til alle nivå, og dette gjelder også triatlonsykler. Men de rimeligste modellene, er nok ikke å oppdrive innen de rendyrkede triatlonsyklene. Men som jeg har nevnt i en annen anledning, så trenger man ikke legge ned for mye penger i utstyr. Man kan komme langt med det man han fra før, og en vanlig racersykkel er et bra utgangspunkt. Man kan fint sykle i triatlon med en ordinær racer, men med noen enkle og rimelige grep så blir den langt mer egnet for triatlonbruk. Racersykler finnes fra noen få tusenlapper, ja til nærmest det uendelige rent prismessig. Men husk det finnes mye bra på bruktmarkedet også. Men om du har en racersykkel med en nypris på cirka 7-8000 kroner, så har du et greit nok utgangspunkt.

Triatlonsykkel

Selv om en rendyrket racersykkel kan likne en triatlonsykkel, så stemmer ikke dette helt. Så hva er så årsaken til at de ikke er like? Skal man ikke bare sykle fortest mulig? Hva er galt med en racer? Ja det er mange spørsmål, og jeg skal svare på noen av dem nå.

Setet sitter plassert i en posisjon lenger frem på en triatlonsykkel, enn det man finner på en racersykkel. Dette har man gjort, for å flytte vekten fremover på sykkelen og triatlonbøylen. Dette gjør at man får et annet tråkk, eller rettere sagt at man bruker andre muskler i større grad enn ved en vanlig seteplassering. Det er lårene som får den største påkjenningen på en triatlonsykkel, slik at man sparer hofter og lår til man skal ta fatt på løpingen senere.

Man klarer nok ikke å få setet så langt frem som på en triatlonsykkel, men ved å skyve setet maksimalt fremover – så tjener man ofte ganske så mye bare på det. En sete pinne som er vinklet, kan man også kjøpe og montere på sykkelen sin. Denne type sete pinne vil gjøre at du får setet ditt, så langt frem som det ideelt sett skal være på en triatlonsykkel.

Forskjellen mellom racer- og triatlonsykkel i mål

Forskjellen mellom racer- og triatlonsykkel i mål

På en ordinær racersykkel, så er vinkelen mellom sete og kranken på sykkelen – 72-73 grader. Mens på en triatlonsykkel, er målene 78-80 grader. Som man forstår er det faktisk ganske stor forskjell, noe man lett ser når man har slike sykler ved siden av hverandre. Denne «ombyggingen» av din racer, koster deg godt under tusenlappen (om du velger vinklet sete pinne).

Aerobar

For at man skal få mer ut av sykkelen og sittestillingen din, så er det en aerobar som må monteres. Funksjonen eller hensikten med denne, er rett og slett fordi du skal få en mer aerodynamisk sittestilling – fordi armene dine armer sammen på styret. Det kan lønne seg å legge litt ekstra penger i en slik aerobar, da får du mulighet til å kunne justere den etter dine egne mål. 90 grader er forholdet som er korrekt, mellom skulder og albue når man ligger i bøylen. Man kan også vurdere å kjøpe en kortere styrepinne, som hjelper deg med å få aerobaren nærmere kroppen. Man kan få både aerobar og eventuelt styrepinne, fra 800-3000 kroner.

Tilbake til toppen

fjernefarvann © 2019