Mat er mer viktig enn mange tror

Bloggen

Mat er mer viktig enn mange tror

Vi fortsetter vår serie om maten du helst ikke bør spise, rett før man skal prestere maksimalt. Enten om det er svømming, løping eller sykling, så er det viktig at man har en mage som ikke skaper problemer for deg. Som jeg nevnte i min forrige artikkel om dette tema, så snakker vi her hva man ikke skal spise dagen før konkurranse – og så klart på selve konkurransedagen. Men som vi også var inne på, så er det jo forskjell på hvordan vi reagerer på maten vi spiser. De som trener og konkurrerer mye, kjenner som regel sin egen kropp veldig godt. Har man gått på en smell én gang, så skjer det som regel ikke igjen. Men enkelte ganger vet man kanskje ikke årsaken til problemene, og da kan mine artikler kanskje komme til nytte.

Kjøtt

Man skal generelt være forsiktig med kjøtt, men det er spesielt rødt kjøtt man skal være ekstra aktsom med. Denne type kjøtt inneholder mye proteiner og ikke minst fett, langt mer enn det man finner i lyst kjøtt som eksempelvis kylling og høns. Dette betyr at rødt kjøtt tar lang tid å fordøye, så denne type kjøtt skal altså ikke spises dagen før en konkurranse. Den flotte middagen med en nydelig stek til hovedrett, er altså noe man bør utsette til etter løpet om man vi være på den sikre siden.

Tørket frukt

Tørket frukt

Det er nok mange som reagerer på at også tørket frukt, finnes på listen over føde man helst ikke skal spise rett før man skal konkurrere. En del frokostblandinger inneholder en del tørket frukt, og dette er både sunt og næringsrik mat. Men tørket frukt inneholder mye fiber som ikke er bra for magen, men kutt for all del ikke ut frukten av den grunn. Den inneholder også mye karbohydrater, som vi vet er en god kilde til rask energi. Men om man har en mage som er ømfintlig, så kutt denne type mat 2 dager før startskuddet går. Det som skjer med de fleste av oss om vi får i oss for mye fiber, er at man må oftere på do – og det er uten tvil lite praktisk under en konkurranse.

Store forskjeller

Som jeg var inne på tidligere, så er det store individuelle forskjeller på dette med kosthold. Jeg har selv mange egne erfaringer, på mat som fungerer veldig bra for meg – men ikke for alle. Det som er mest viktig er å gjøre seg sine egne erfaringer, og tester kan man gjøre under trening når utfallet ikke er så viktig. Det kan også være nyttig å gjøre seg notater, og forske litt på sin egen kropp vs. kostholdet ditt.

Ikke generaliser

Selv om mine artikler kanskje kan virke litt generaliserende, er det viktig at man ikke tar alt for «god fisk». Men det at det er eksperter på kosthold og ernæring som kommer med nyttige opplysninger, er noe man i aller høyeste grad skal ta på alvor. Som gammel syklist tenkte jeg å komme med noen gode tips, rundt dette med kosthold. Om man skal sykle et langt ritt som Styrkeprøven Trondheim-Oslo, så test ut kosthold når du er ute på langtur under trening. Det samme gjelder maratonløpere, og ikke minst de som driver med triatlon.

Tilbake til toppen

fjernefarvann © 2019