Maten du bør styre unna før konkurranser

Bloggen

Maten du bør styre unna før konkurranser

Det er viktig hva man spiser når man skal komme i god form, ja det gjelder så klart oss alle – uansett om man er topptrent, mosjonist eller utrent. Hva vi spiser er nok langt viktigere enn det mange av oss egentlig er klar over, og spesielt når det gjelder det å prestere på relativt høyt nivå. Det finnes noen hovedregler som bør følges, selv om vi alle reagerer på forskjellig vis når det kommer til type mat vi foretrekker å bruke. Men kroppene våre er skrudd sammen på akkurat samme måte, i alle fall i utgangspunktet. Det å gjennomføre en triatlon er enormt fysisk men også psykisk krevende, så da gjelder det at drivstoffet til kroppen er av ypperste kvalitet. Jeg skal nå skrive om hva du ikke bør spise før konkurranser, for at kroppen din skal fungere optimalt. Det vil senere komme mye mer om dette med kosthold, og jeg valgte å starte med fem type matvarer som altså ikke er å anbefale rett før starten går.

Gastrointestinale problemer

Et vanskelig og kanskje litt intetsigende ord eller uttrykk dette, men det er altså disse problemene man kan unngå ved å spise riktig rett før konkurranse. Kort sagt er det problemer knyttet til mage og fordøyelse vi her snakker om, noe som kan ødelegge en konkurranse for deg – eller en treningsøkt for den del. Rådene som jeg nå skal skrive om, kommer fra en kjent og dyktig spesialist innen sportsernæring. Han har også skrevet boken «Fast Fuel: Food for Running Success» De som leser denne type litteratur, forstår da sikkert hva, jeg snakker om – så disse rådene bør man absolutt lytte til.

Grønnsaker

Grønnsaker

Det er ikke noen tvil om at grønnsaker, er en viktig del av et sunt og variert kosthold. Men dette er ikke noen man spiser rett før man skal ut i konkurranse, og det samme gjelder for mange typer av frukt. Det som er mest «fy fy» å spise, er ute tvil grønnsaker i kålfamilien, slik som kålrot, blomkål, og brokkoli. Det er nesten som å be om mageproblemer, ved å spise dette tett opp mot konkurransen.

Bær og frukt

Jeg nevnte også frukt i mitt forrige avsnitt, og her kommer det mer om både bær og frukt. Igjen det samme som jeg sa om grønnsaker folkens, veldig bra og sunn mat men ikke før eller under konkurranser. Unntaket her er bananer, de inneholder små mengder med fiber – og det er nettopp fiber som kan skape problemer vi ikke ønsker. La oss ta en sammenlikning, mellom bringebær og bananer. Bananer inneholder under 5 gram med fiber, ved en bananvekt på 125 gram. Bringebær inneholder nesten 10 gram fiber, med andre ord nesten dobbelt så mye.

Kaffe

Jeg har erfaringer med å drikke kaffe på lange sykkelritt, og de er både gode og mindre gode. Vi blandet ofte kaffe med Cola, som vi ristet kullsyren ut av først. Men kaffe står faktisk på listen, over hva de helst ikke bør innta før eller under konkurranse. Dette kommer først og fremst av, at kaffen gir deg økt syrenivå i magen – som kan medføre halsbrann og sure oppstøt som man kaller det. Me dette gjelder ikke alle, men faktisk så mange som cirka halvparten av oss.

Tilbake til toppen

fjernefarvann © 2019